torsdag 13. september 2012

Mormor's smultringer.

Jeg er så heldig å ha verdens sprekeste og kuleste besteforeldre. Sist jeg var i hjembygda lagde jeg morfar's spesial dessert sammen med han. I dag stekte jeg smultringer med mormor. Neste gang jeg er her er det sylte som er planen. Stas.

Mormor's smultringer:

4 egg
250 g sukker
1 1/2 dl kremfløte
75 g smeltet margarin
1 ts kardemomme
1 ts hornsalt eller bakepulver
ca 500 g hvetemel
ca 1 1/2 kg matfett/smult

Visp eggene med sukkeret til eggedosis. Tilsett fløten og den smeltede margarinen vekselvis med hvetemelet, tilsatt kardemommen og hornsaltet/bakepulveret. Arbeid deigen raskt sammen. Dekk den til med plast og la den hvile i ca 1 time i kjøleskapet.
Kjevl deigen ut ca 1 cm tykk og stikk den ut med en smultring-utstikker.
Børst av overflødig mel. Legg smultringene på lett melede fjeler etterhvert.
Smelt matfett/smult i en gryte eller kjele. Bruk et termometer for å kontrollere temperaturen. Den bør være ca 180o C før smultringene legges i. Kok smultringene til de er lysebrune og gjennomstekte ca 5 minutter alt etter tykkelsen. Ha alltid et tettsluttende lokk og gode grytekluter i nærheten.
Bruk en god hullsleiv til å vende smultringene med under kokingen og til å ta dem opp med. Legg smultringene etterhvert på en rist med fettsugende papir.

2 kommentarer:

  1. Så nysgjerrig jeg er, spør jeg likegodt. Hva lagde dere sist?
    Herlig å lage mat sammen, det beste som finnes:D

    SvarSlett
  2. Hvit sagogryn. Den har morfar lagd så lenge jeg kan huske,så jeg kaller den bare for morfar dessert. :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. :)