tirsdag 24. juli 2012

Saftig hvetekrans.

Etter mye prøver i slagghaugene på Røros,fikk jeg lyst til å skeie ut med litt hvetebakst.
Det går leeenge imellom før jeg spiser hvete,for magen min går i krøll..men hva slår vel nybakte boller,kanelsnurrer og hvetekrans?!
Istedet for å lage to pølser å snurre den til en krans(som jeg har i min oppskrift),fant jeg en artig variant på pinterest.com som jeg synes er lekker.
Prøv du også. :)

Denne oppskriften er ganske drøy, så du kan trygt invitere mange til kaffe.

Ingredienser:

50 gr gjær
150 gr smør
5 dl melk
1/2 ts salt
1 1/2 dl farin
1 ts kardemomme
1 1/5 l hvetemel

Fyll:
50 g smør
1/2 dl farin
3 ts kardemomme
hakkede mandler
perlesukker
egg til pensling

Smuldre gjæren i litt kald melk, og rør godt ut. Tilsett smeltet smør og resten av melken og bland godt. Tilsett salt, farin, kardemomme og mesteparten av hvetemelet og elt deigen kraftig. Tilsett resten av melet etter hvert.

La deigen heve til dobbel størrelse før du arbeider den forsiktig og deler den i to før utbaking. Kjevle ut deigen til en avlang kake, stryk på smøret og dryss over farin og kardemomme. Rull deigen sammen til en hard pølse som du deler i to lagnsetter. Snurr de to lengdene sammen og legg dem på en godt smurt bakeplate i form av en krans. La kransen etterheve i ca 30 min, og pensle deretter kransen med sammenvispet egg. Dryss til slutt på perlesukker og finhakkede mandler. Kransen stekes midt i ovnen i ca 20-25 min ved 225 grader.



3 kommentarer:

  1. åh Evy,æ e så gla fer at du dele oppskrifti me oss, den ser jo kjæmpe deillig ut,å æ tåle my hvete så da kain æ spis litt fer dæ å:)

    koslig historie om "Marius"

    SvarSlett
  2. Å æ tåle hvetemel kjempe dårlig:( Låner tips til fletting/bretting eller hva jeg skal kalle det:) Så kjempe lekker ut!!

    SvarSlett
  3. Det husker jeg fra vgs Mona. Uff,det er da noe man skal plages med. Men nå ser jeg av bloggen din at du lager mye godt. :) Jeg har blitt medlem av siden din.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. :)