mandag 10. desember 2012

Kolakjeks.

Dette lagde mamma hver jul da jeg var liten, og etter at jeg selv flyttet ut er det fortsatt et must i heimen. Både mannen og barna elsker dette og boksen pleier å bli tom lenge før jul.

Kola er svensk og betyr karamell.

300 gr smør
300 gr sukker
450 gr hvetemel
1 1/2 ts natron
1 1/2 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
1 1/2 ss sirup

Smør og sukker røres hvitt. Ha i resten. La deigen hvile litt. Den er litt vanskelig å jobbe med,så jeg pleier å lage en liten ball i hånden før jeg knar den godt og ruller den til en pølse på bakepapiret du skal steke kjeksene på. På denne oppskriften får du 6 pølser. Trykkes flate. Skjæres på skrå når de tas ut av ovnen.

180 grader i 10-12 min. Til de er blitt gyldne i fargen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)