søndag 9. desember 2012

Rødkål.

Hvorfor kjøpe rødkål i butikken,når du kan lage en mye mer smakfull hjemme!

I dag tok jeg det jeg hadde for hånden.

Jeg startet med å hakke 4 hvitløksbåter,og freste de sammen med 3 finhakkede sjalottløker. Deretter brukte jeg en halv rødkål som jeg snittet og hadde i pannen med løken.
Så tok jeg litt ribbefett,vann og solbærsaft,tilsammen ca 2,5-3 dl væske,smakte til med salt og pepper og litt eddik,ca 2-3 ts.
Jeg rundet det hele av med et par spiseskjeer honning,deretter lot jeg alt stå å koke med lokk på i 30-40 min.

Du kan også ha bacon,dadler eller svisker i om du er glad i det,eller tilsette stjerneanis eller kanelstenger for en litt mer julete smak.

For den tradisjonelle smaken tilsetter du bare litt karve. Et par ts.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)