lørdag 15. desember 2012

Tulla's sirupssnipper.

I mellomjulen går jeg og mannen min julebukk hos naboene. Vi synger en sang mot en juledram,og spiser opp kaker de vil bli kvitt.
Den ene naboen vår serverte oss sirupssnipper,og det falt i smak både hos meg og mannen min.
Jeg har prøvd meg på kakene nå på morgenkvisten,og nå skal jeg straks lage en kopp kaffe å overraske mannen med julebakst på senga..

Vil du også prøve? Her er oppskriften på Tulla's sirupssnipper:

130 gr sukker
100 gr smør
250 gr mørk sirup
1 dl fløte
1 ts ingefær
1/2 ts pepper
2 ts revet sitronskall
1 ts natron
1/2 kg hvetemel
75 gr skåldede mandler

Sukker,smør,sirup og fløte varmes til alt er smeltet. Tas fra varmen,tilsett krydderet og natron urørt i litt vann.
Sikt melet i,litt av gangen.
Arbeid deigen lett og sett den kald til neste dag.
Deigen kjevles tynt ut og stikkes ut til snipper. Tulla hadde et genial hjul som lagde snippene ved å bare rulle over deigen,som jeg fikk låne. Tror ikke det er å få kjøpt mer.
Kakene settes på bakepapir og pendler med egg. 1/2 mandel settes på hver kake.
Dette kan også være en variant på pepperkakedeig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)