søndag 12. august 2012

Epo's bryllupskake.

Epo's bryllupskake har ingenting med bloddoping i gjøre, det er bare min og mannens initialer.
Denne kaken er min yndlingssjokoladekake, og da vi giftet oss ble det lagd 14 store kaker av denne sorten. Den MÅ prøves, den smelter på tungen og vekker dine sanser... :)

Bunn:
200 gr hv.mel
174 mykt usaltet smør
200 gr sukker
2 store egg
1 ts bakepulver
2 ts vaniljeekstrakt ( ikke å forveksles med vaniljeessens. Ekstrakten er viktig for at kaken skal få sin rette smak og aroma. Kan bestilles på nettet hos www.thespiceshoponline.com eller har du kokkevenner har de tilgang på det. Blir det mye styr bruk evt to vaniljestenger som du skraper frøene ut av. Men vaniljeekstrakt er absolutt det beste!)
1/2 ts natron
1,5 dl rømme
40 gr bakekakao

Rør egg og sukker til eggedosis og tilsett smør. Bland alle de tørre ingrediensene og bland det i eggeblandingen. Fordel røren i de to formene og stek de på 180 grader i ca 35 min. Sjekk etter 25. Avkjøl på rist i 10 min før du tar de ut av formene.

Sjokoladekrem:
75 gr mykt usaltet smør
1 ss lys sirup
175 gr mørk sjokolade
Resten av rømmeboksen
1 ts vaniljeekstrakt
300 gr siktet melis

Smelt sjokoladen,bland det myke smøret i. Tilsett sirup,rømme,ekstrakt og melis.

Jeg serverer kaken alltid med vaniljesaus.

Det er en fordel å ha romtempratur på ingrediensene før du begynner. Da blir smøret mykt slik at det blir enklere å jobbe med. Du trenger to smurte springformer på ca 20 cm i diameter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)