tirsdag 14. august 2012

Lavkarbomat.

Jeg har slitt mye med magetrøbbel opp igjennom årene. Jeg har prøvd mye rart,men etter at jeg kuttet ned på mat med karbohydrater har jeg redusert problemene mine. Jeg spiser fortsatt mat med karbo,men mye mindre. Jeg spiser bl.a ikke brød (skeier ut med bruschetta noen ganger) eller potet lengre. Det er fortsatt mye god mat å lage seg fordi om man kutter ned på karbohydratene,og du blir gladere! :)

Her er en velsmakende rett:

500 gr kalvekjøttdeig ( jeg har foreløpig bare prøvd denne retten med karbonadekjøttdeig.)
1/2 dl fløte
1/2 ts salt
1 ss tørket oregano
1 fedd hvitløk
1/2 rødløk
1 ss smør
gresskarfrø til pynt

Coleslaw:
1/2 kålhode
1 grønt eple
1 gulrot
4 ss majones
1 dl crème fraiche
2 ss sennep
1/2 ts salt
1 klype pepper

Sett ovnen på 150 grader. Bland kjøttdeigen med fløte,salt,pepper og oregano i en skål. Skjær opp løken og kna den inn.
Form deretter pølser av deigen og tre de på hvert sitt spyd.
Varm smør i en stekepanne,og brun spydene noen minutter på hver side. Legg så spydene inn i ovnen i en ildfast form og etterstek de i ca 10 min.

Strimle kålen med en ostehøvel. Ta ut kjernen av eplet,skrell det og skjær eplet i biter. Skrell og strimle gulroten. Bland majones,crème fraiche og sennep i en stor bolle. Ha deretter i kål, eple og gulrot. Rør om og ha i salt og pepper. Pynt med gresskarfrø.
( Dette går fint ann å lage som pålegg også. En slags italiensk salat.)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)