torsdag 25. oktober 2012

Sylte til jul.

Det er lenge imellom at jeg blogger nå. Tiden strekker ikke helt til.. Men jeg har en plan om å fortsette,så dere som følger meg ikke gi meg opp enda.. :)

Tiden går fort mot jul,og helgene og dagene fylles opp,så hvis all julebaksten,konfekten og juleverkstedet skal fullføres må det planlegges litt fremover. I år har jeg to planer som jeg aldri har gjort før,og det er å lage sylte og å støpe lys.
Sylten kom i boks i helgen. Den lagde jeg med min mormor og morfar. Det var overraskende enkelt. Vi lagde det ikke av grisehodet,men av ribbe og spekk.

Først kokte vi 3 kg ribbe,og 1/2 kg med spekk,i saltet vann. Masse salt!
Deretter rensket vi og skjærte kjøttet og flesket i biter,og krydret det med mer salt,nesten 1 pakke av allehånde,nellik,og gelatin pulver. Smak deg til om det er krydret nok.
Mormor og morfar brukte kakeform til å la den stivne i. De la først et tøystykke i formen,og presset kjøttet nedi,så brettet de tøyet rundt,og la tyngde på formen slik at den fikk press på seg.
Så har du ikke en syltepresse,så kan du gjøre det på den måten.

1 kommentar:

Legg gjerne igjen en kommentar. :)