søndag 21. april 2013

Tenk stort og mye!

Et lite tips når du skal både innrede i huset og i hagen er å tenke stort!
Men ettersom det er hagen som opptar meg mest for tiden,er det den jeg nå kommer til å skrive om.
Mange klatter med små ting,og har masse forskjellig blomster på samme areal. Da får ikke de fine staudene rett oppmerksomhet..syns jeg da.
I hagen kan du tenke på å lage rom,og kjøp da mange stauder av samme sort,da skaper du et roligere inntrykk,og etterhvert kommer det til å bugne. Jeg kjøper gjerne 6-8 stauder,da får jeg fort resultat. Blir det for mye,flytter jeg på det etterhvert,eller gir bort noen stauder til en hageglad venn.
Kjøp heller store krukker,istedet for mange små. Du kan også lage rom med mange krukkekombinasjoner.
Når du planter på områder er det også lurt å tenke på vekstkomposisjon,at du planter det største bakerst,og det som ikke blir så stort fremst. Det er også lurt å tenke på blomstringstid,slik at du har hele tiden noe som blomstrer.
Flere ulike former kan du også leke deg med å kombinere sammen. F.eks så er flere forskjellige stråsorter fine sammen med en eller flere overraskende stauder med farge på,som oktoberbergknapp,purpursolhatt og steppesalvie.
Hardt mot mykt,distinkt mot dyvende er kombinasjoner som fremhever vekstenes ulike karakterer.
Plantene er på en måte møblene. Tenker du slik er det kanskje lettere å lage rommene. Men husk,tenk stort. Vær modig. Man må prøve og feile.
Har du ikke hage,men en terrasse,kan du fint plante stauder i krukker som kommer igjen og igjen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)