mandag 22. april 2013

Sett preg på hagen med fargekombinasjoner.

Ulike farger skaper ulike atmosfærer og gir ulike assosiasjoner. Ved å ta hensyn til farger,ikke bare på blomstene men også på blad,stilker og stammer,kan man forsterke følelsen man vil ved å plante noe.
Fargenes ulike egenskaper påvirkes også av lyset. Lyse og kalde farger blir aller vakrest i det svake lyset som finnes i skyggen. Vekster som er lyseblå og hvite kan lyse som perlemor når mørket kommer. I sterkt sollys tenderer de istedet til å bli bleke,noe som gjør at de forsvinner i omgivelsene.Rødt og oransje derimot gjør seg godt i sterkt sollys.
Det er mange vekster som får sin høytidsstund når solens siste stråler sveiper innom de.
For noen år siden investerte jeg i noe prydgress,og i år skal jeg også gjøre det. De er så vakre og stolte der de står. I år ble Fagerrørkvein valgt til årets staude,det er en lettstelt og hardført prydgress. De blir opptil 140 cm. Den skal i min hage i år. Jeg planlegger å plante de med noe lilla og grønt. Det tror jeg blir stilig!!
Min hage består forøvrig nesten bare av forskjellige grønnfargede vekster,lilla,rosa og blå.

For deg som har lyst til å prøve deg ut med forskjellige farger sammen,har jeg lagt ved et fargekart.
Lykke til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. :)